Specs

Opdrachtgever

Koninklijke Paardekooper Group

Vormgeving/uitvoering

Hanneke van der Meer

Bekijk online

Wat?

Paardekooper wilde het hoofdmerk (Royal Paardekooper Group) en het merk Paardekooper rebranden: om het merk – met een basis in de oude identity – opnieuw op te bouwen en daarmee een nieuw, eigentijds en fris imago te creëren dat aansluit bij de huidige verpakkingsmaatstaven, maatschappelijke wensen rondom verpakkingen en vooral uitdraagt waar Paardekooper staat wat betreft innovatie en duurzaamheid op het gebied van verpakken.

 

Koninklijke Paardekooper Group

Koninklijke Paardekooper Groep is wereldwijd actief in verpakkingen. De bedrijven en merken binnen Koninklijke Paardekooper Group zijn toonaangevend in duurzaam verpakken en produceren. De vraag: de rebranding van de identiteit voor Koninklijke Paardekooper Group en Paardekooper en de uitwerking daarvan in alle communicatiemiddelen.

 

Beeldmerk

Het huidige logo van Paardekooper (boven) wordt uitgebreid met een beeldmerk; The Dawn. Dit symboliseert de bron van groei en leven en nieuwe energie om door te gaan met innovatief en duurzaam ondernemen. Het beeldmerk staat eveneens voor de verzamelde merken die samen de (koninklijke) kroon op het 100 jarig bestaan vormen.

 

Paardekooper branding
Paardekooper branding

Oud vs. nieuw

Het beeldmerk is vanaf dit punt doorontwikkeld: de nieuwe versie is slanker geworden en de curves binnen het merk zijn opnieuw uitgelijnd. Letterbeeld en beeldmerk zijn ten opzichte van elkaar in balans gebracht

 

Paardekooper
Paardekooper

Kleurenpalet

Het palet is opgebouwd uit de bestaande basiskleuren – oranje en donkerblauw – en daarnaast uitgebreid met zachte kleuren, om de focus op duurzaamheid kracht bij te zetten.

Met één kleurenpalet kan onderscheid gemaakt worden tussen corporate communicatie en externe communicatie. Kleuren mogen toegepast worden in alle middelen, alleen de groene kleur vormt hier een uitzondering op: deze wordt gebruikt als het om duurzame producten gaat.

 

Paardekooper Branding

Visual identity / de curve en het label

De curve in The Dawn vormt de basislijn voor campagnemateriaal. De ronding wordt de hoofdlijn in print en social uitingen. De curve kan op meerdere manieren worden ingezet: als header, maar ook als beeldkader midden op pagina’s. Uiteindelijk is een variant toegevoegd met een recht fotokader met het oog op beeldgebruik in een aantal communicatiemiddelen. Voor reguliere communicatiemiddelen wordt een afgerond kader – een label – toegevoegd aan de huisstijl. In combinatie met de curve krijgen leaflets, flyers, brochures, nieuwsbrieven en employer-brand een frisse uitstraling die door de rondingen mooi aansluit bij het logo.

 

Paardekooper brand
Paardekooper brand vrachtwagens
Paardekooper brand vrachtwagens

Visual identity / fotografie

Binnen de nieuwe huisstijl hebben we vanzelfsprekend een lijn neergezet voor fotografie. Producten worden gefotografeerd tegen achtergronden die aansluiten bij de secundaire kleuren van de huisstijl. Eventueel met toevoeging van stijlelementen of met toevoeging van de hand die een product presenteert. De fotografie komt terug in alle middelen: van de website tot brochures, van verpakkingsfotografie tot social media.

Paardekooper brand

Gebruik in middelen

Uiteindelijk komen alle elementen samen in het gebruik van de middelen. Een goed voorbeeld zijn de leaflets: hierin worden verschillende manieren gebruikt om de curve, het label, de fotografie en het kleurenpalet met elkaar te laten versmelten.

Paardekooper_Brand
Paardekooper_Brand

Employerbrand

Voor interne communicatie gaven we de nieuwe identiteit een extra element mee: de label-outline. Zo is alle communicatie naar medewerkers toe herkenbaar als Paardekooper, maar tegelijkertijd exclusief voor medewerkers van Paardekooper.

Koninklijke Paardekooper Group branding

Omdat sommige media-voorbeelden gemaakt zijn in een vroeg stadium van de rebranding, zijn afbeeldingen / mockups gebruikt in plaats van echte producten van Paardekooper. Veel dank aan alle mensen die deze afbeeldingen beschikbaar stellen aan alle creative minds 🙂

Past jouw merk nog bij je strategie, je bedrijfsvoering en je toekomstplannen? We gaan er graag een keer met je voor zitten.

Een frisse wind door je brand?