Marketingstrategieën mikken op online media: video is ongekend populair en verreweg één van de meest handige media om je doelgroep te bereiken. Facebook is still alive, Instagram upcoming en mail de bom.

Als ik naar collega’s of mijn medereizigers in de trein kijk, vallen er twee dingen op:
1: er is nog nooit zoveel gebruik gemaakt van social media als nu.
2: er is ook nooit zo snel geswiped als nu.

Een paar jaar geleden – toen je nog reikhalzend uitkeek naar een nieuw bericht in je FB timeline – las je alles wat er voorbij kwam. Maar anno 2018 scroll je. En een beetje vlot graag. Want de overload aan berichten en sponsored messages zijn inmiddels een fulltime job. Alles lezen kan niet meer. Laat staan lezen én klikken. Dus swiped de gemiddelde social media gebruiker zich letterlijk een weg naar de top en alleen de écht opvallende berichten verdienen een touch. Als zender van geweldige content is dit natuurlijk je grootste angst: je prachtige social, ingezet op verschillende soorten media en zorgvuldig getargette audiences… in een fractie van een seconde ongezien naar de vergetelheid geswiped.

Aandacht trekken en vasthouden… hoe dan?

Hoe zorg je er dan voor dat je wel gezien en gelezen wordt? Wat is dé manier om jouw doelgroep te bereiken? Het antwoord is kinderlijk simpel: papier. Ja, daar zijn de rolling eyes. Die zag ik aankomen. Maakt niet uit, ik begrijp je helemaal. Weer zo’n ouderwetse papierliefhebber, hoor ik je denken. Maar niets is minder waar. Ik ben een nieuwerwetse papierliefhebber. En dit is de reden.

Van social media naar Moment-Media

We moeten leren om verschillende media te zien als verschillende middelen om mensen te bereiken. Natuurlijk is het slim om acte de présence te geven op social kanalen. Het bereik is flink, zeker als je een goed doordachte strategie achter je berichten hangt. Hetzelfde geldt voor papier. Er was een fase waarin iedereen ‘blaadjes’ liet maken. Overkill. Dus werd er niet meer gelezen. Toen wisselden we en masse de blaadjes in voor online. Maar daar gebeurt nu hetzelfde: overkill. Laten we ons eens afvragen of het slim is om het een voor het ander in te wisselen. Helemaal niet, want online en offline media bedienen doelgroepen op verschillende momenten.

Online media kan lekker snel, tussen de bedrijven door, in de trein of tijdens een reclameblok. Online teksten worden gescand, zijn het liefst niet te lang en moeten makkelijk te behappen zijn.

Offline media is materiaal voor de rustige momenten. Thuiskomen, koffietje pakken en even met een magazine of boek op de bank ploffen. Teksten lezen plezieriger op papier, kunnen wat langer zijn en jouw lezer heeft meer rust om relaxed en aandachtig te lezen. Of in ieder geval de droom om dat te doen. Het uitzien naar een fijn moment, met jouw merk in het vizier.

Van ‘blaadje’ naar luxe cadeau

Een ‘blaadje’, daar hebben we het niet meer over. Dat stadium zijn we lang geleden gepasseerd. Mags hebben een nieuwe positie verworven in het medialandschap. Een luxegoed. Mags zijn hip, als de aanpak juist is. Ze voelen als een cadeautje dat met zorg en aandacht is gemaakt. Drukwerkveredeling, mooie papiersoorten, volle kleuren, tastbaarheid. Een magazine dat kwaliteit uitstraalt, zorgt voor een ander soort band met je doelgroep dan een social post.

Terug naar papier dus? In zekere zin: ja. Als je je doelgroep op meerdere manieren en momenten wilt bereiken is dat een oplossing. Je bent in deze digitale tijden in ieder geval weer uniek. Maar alleen maar papier? Zeker niet. Laat online en offline elkaar versterken. Best of both worlds.